שלום כתה א"
|
|||||||||||
|
אז איך נתרום למעבר מוצלח יותר? 1. זוכרים שבית הספר הוא לא מקצה של "ריצה קצרה", אלא יותר כמו "מרתון מתמשך". קחו נשימה ארוכה, לא תמיד הכול הולך "חלק" אבל שנים רבות לפניכם ועוד שינויים רבים יקרו בדרך. אז כמו ב"ריצות ארוכות", לא מודדים כל רגע ולא סופרים כל דקה, אלא לוקחים פרספקטיבה ממבט רחוק ומתאזרים בסבלנות רבה. 2. זוכרים שהתפתחות ילדים נעשית בקפיצות ומותנית גם במרכיבים רבים אשר לעתים נסתרים מעינינו. אתם מכירים את זה שיום אחד שמים לב כמה הילד גבה, כמה הוא גדל, איך הוא מדבר יפה פתאום... ? ילדים מתפתחים הודות לשינויים רבים המתחוללים בכמה מישורים ותאמינו או לא אבל... לא הכל תלוי רק בנו ההורים. 3. חשוב לשוחח עם הילדים על רגשות שונים, מצבים ומאורעות חיים בגובה העיניים, בגישה אותנטית ושיתופית. ילדים שמים לב כש"מורחים" אותם ומוקירים שיח עובדתי, בהיר, קצר ומתעניין. הורים רבים מתלוננים על כך שהילדים לא משתפים (מכירים את תשובת "הכל היה כיף-בסדר" האוטומטית?). כהורים חשוב שנשים לב שלא נמהר לערוך תחקיר יסודי בסוף יום הלימודים אלא יותר נמצא זמן מתאים ונוח לכולנו להקשבה ושיח פתוח. 4. חשוב שנבין שילדים מתמודדים עם ממשקים שונים בבית הספר ולעתים גם חווים קשיים שונים. לא להיבהל, קושי הוא חלק חשוב בהתפתחות בחיים. לצלוח ולהתמודד עצמאית קשיים שונים משמעו לגדול ולצמוח! לכן, תנו קרדיט לילד, לוו אותו, נסו להגדיר מה מפריע לו ומהם הפתרונות האפשריים והתאפקו שלא למהר וישר לפתור עבורו. 5. חשוב להקפיד על שיח מכבד ועל גישה שסומכת על צוות בית הספר . שיתוף פעולה עם הצוות, גם סביב אי הסכמות – היא תנאי הכרחי ומודל חשוב מול הילדים. זכרו שמסרים עוצמתיים עוברים באופן לא מדובר ולא גלוי– אנחנו לא תמיד שמים לב אבל ציניות, ספקנות, זלזול ואגרסיה נקלטים מאוד על ידי הילדים. 6. ניתן ומומלץ לפני תחילת שנת הלימודים לשתף את הילד בהכנות הקשורות ללמידה (פינת לימודים, שולחן כתיבה, מגירות, תיק קלמר וכו`). בנוסף רצוי לפני תחילת השנה ל"טייל" לכיוון ביה"ס אליו הילד עומד להיכנס, להתייחס לתוואי הדרך, להיכנס לביה"ס ולהכיר את הסביבה שבו עם הילד (מיקום הכיתה, השירותים, החצרות השונות, חדר מזכירות וכו`). • המסמך נכתב ע"י צוות השירות הפסיכולוגי חינוכי ביבנה הפועל במהלך כל השנה בימים א`-ה` 08:30-15:30, טל`: 08-9439188. |